Biscayas vänner

6 juli, 2019 av ellenback

Biscayas vänner är som man kanske hör på namnet en vänförening för att stötta Biscayas verksamhet. Det har varit en dröm för oss Biscayaskeppare väldigt länge att skapa en samlingsplats och stödorgan för alla som tycker om Biscaya och vill stödja hennes verksamhet på olika sätt. För er som varit med länge och kommer ihåg vem Rulle var (Biscayas förste och längst verksamma skeppare) så var det prat om att skapa en sådan här grupp redan på hans tid. Men det är först nu detta äntligen blivit möjligt!

Vem är Biscayavän?

Biscayavän kan man vara om man tex har varit deltagare eller skeppare någon gång under alla Biscayas snart 80 år inom Scouterna. Man kan också vara Biscayavän om man tycker väldigt mycket om gamla fina träbåtar eller är intresserad av historia och vill värna om Sveriges kulturarv. Om man tycker att sjöscouting, sjömanskap och utbildning i sjösäkerhet är viktigt är man också definitivt en Biscayavän. Men det räcker även med att vilja driva en mångfacetterad och öppensinnad typ av scouting där man vill ge barn och ungdomar möjligheter att växa som personer i en ny miljö där de får utmana sig själva och hitta nya vänner. Kort och gott alla som vill att Biscaya ska fortsätta finnas i framtiden är Biscayas Vänner, och vi hoppas att du och ni vill bli en av oss!

Varför skapade vi Biscayas Vänner?

För att fartyget Biscaya och hennes ideella scoutskeppare ska kunna fortsätta bedriva säker, rolig, utvecklande och varierande verksamhet behövs hjälp och stöd från fler Biscayavänner, utöver de som är aktiva skeppare och de som sitter med i styrelsen. Att underhålla en träskuta från 1933 och få henne att vara en säker och mysig plats att bo på kräver både många arbetande händer, administrativt kontorsarbete och ekonomiska tillskott. Alla dessa komponenter är på ideell och frivillig basis vilket gör att vi gärna tar emot hjälp ifrån alla som känner att de vill bidra till Biscayas framtid och den personliga utvecklingen hos Sveriges unga scouter!

Hur blir man Biscayavän?

Att vara Biscayavän kostar 200kr/kalenderår och person, eller 500kr för en familj. Även scoutkårer och företag kan vara Biscayavänner; där 1000kr/år gäller för små kårer/företag och 2000kr för större kårer/företag.

För att anmäla dig eller din familj/kår/företag som Biscayavän fyller du i det här formuläret.

Efter detta kommer du få en bekräftelse via mejl, och därefter en faktura med valt belopp. Personnummer behövs för att vi ska kunna använda Scouternas registreringssystem. Om du har några frågor kring Biscayas vänskap kan du mejla till vanner@biscaya.org.

Vad får man som Biscayavän?

Som Biscayavän får man Biscayaligans säsongsbrev två gånger årligen, en gång på våren och en gång på hösten. Där återberättas det vad vi har gjort under det senaste halvåret, samt vad vi har planerat för framtiden. Som Biscayavän får du en unik inblick i verksamheten i form av seglingsberättelser och intervjuer, både från nya och väldigt gamla deltagare! Roliga historier, vackra bilder och rörande reportage utlovas. Ni kommer få veta vilka evenemang som Biscaya ska delta i och möjlighet att påverka i de stora frågorna. Biscayas vänner erbjuder en plattform för nya och gamla deltagarna att hålla kontakt med varandra, men även att knyta nya kontakter och vidga sina nätverk. Vi kommer även delge er information och rådfråga specifika kompetenser kring olika projekt vi har, allt ifrån olika underhållsfrågor, till att vara med och synas med Biscayaligan på tex tävlingar och arrangemang runt om i landet.

Vad väntar du på?

Bli Biscayavän och börja gör skillnad redan idag!

Anmäl dig via det här formuläret.