Biscaya byggdes 1933 och har sedan 1942 seglat med unga scouter runt Sveriges och våra grannländers kuster. Hon är en träskuta som rymmer 4 skeppare och 12 deltagare i alla åldrar, från äventyrare och uppåt. För dig som vill lära dig om gemenskap, personlig utveckling, navigation, sjömanskap och livet till sjöss finns ingen bättre plattform!

När Biscaya byggdes 1933-34  Påhlssons varav i Rå så var målet för de fyra vännerna som ägde henne en världsomsegling . Strax efter  att de begett sig ut på den stora seglingen mötte de dock dåligt väder och vände tillbaka mot Köpenhamn. Där blev de oense och sålde fartyget till Guldpokalseglaren Arvid Schultz.

I början av 1942 donerades 25 000 kr till scouterna av skeppsredaren och bokförläggaren Einar Hansen. Pengarna skulle användas till inköp av ett skolfartyg lämpat för havs- och långseglats. Hansen var försvarsvän och varm anhängare av maritim ungdomsverksamhet och hans vilja var att: “Fartyget skulle vara ett led i att intressera pojkar för handelsflottan och marinen, att överhuvudtaget befästa en maritim kultur och att under långsegling få en aning om sjömanskapets vidd”

Utefter dessa kriterier hittades tillslut Biscaya på Sverrevarvet vid Göta älv en vårdag 1942 och har sedan dess varit scouternas segelskuta. Ursprungligen var Biscaya riggad som ketch, alltså med två master, men har byggts om till att ha bermudarigg med  101 kvadratmeter bidevindställ. I scouternas ägo fick hon sedan även en genua på 70 kvadratmeter.

Nuförtiden seglas Biscaya om somrarna runt Sveriges kust, Östersjön samt i närliggande länders farvatten. Scouter som seglar med Biscaya utbildas i sjömanskap, navigation, samarbete och personlig utveckling. Ombord på Biscaya får deltagarna segla, uppleva äventyr, bada och ha roligt med nya vänner från hela Sverige.

Fartygsdata

Anropssignal för VHF: