Långseglingar

Med Biscaya får scouter från hela Sverige chansen att uppleva lägerliv på sjön tillsammans med erfarna skeppare som stöttar såväl de med tidigare erfarenhet av segling som de som sätter sin fot på en segelbåt för första gången. Biscayas långseglingar är till för alla scouter, inte bara de som har tidigare vana från sjön!

Efter ett fantastiskt söktryck redan första dagarna har samtliga platser tilldelats men skulle någon deltagare inte bekräfta sin plats eller avanmäla sig erbjuder vi lediga platser till dem som står i kö i den ordning som anmälan kommit in!

Då vi nu har över 20 personer i kö väljer vi att stänga anmälan även till köplats då sannolikheten är oerhört låg att fler än som mest en handfull platser kommer bli lediga fram till sommaren.

Dock har vi nyligen öppnat intresseanmälan till en kortsegling vi lyckats lösa skepparteam till, vilken går 16-19/6 innan midsommar och långseglingarna som tar vid därefter. Mer information samt länk till anmälan finner du här.

Så här ser rutten ut för 2024:

Segling 1:
Vindalsö – Mariehamn, 7 dagar, 25/6-1/7 (scouter födda 2006 – 2011), kostnad 4590kr

Segling 2:
Mariehamn – Nynäshamn, 10 dagar, 3-12/7 (scouter födda 2006 – 2011), kostnad 5900kr

Segling 3:
Nynäshamn – Västervik, 10 dagar, 14-23/7 (scouter födda 2008 eller tidigare), kostnad 5900kr

Segling 4:
Västervik – Nynäshamn, 12 dagar, 25/7-5/8 (scouter födda 2008 eller tidigare), kostnad 6780kr

Segling 5:
Nynäshamn – Vindalsö, 7 dagar, 7-13/8 (scouter födda 2006 – 2011), kostnad 4590kr

Till seglingarna för scouter födda 2006 – 2011 har scouter födda 2009 – 2011 förtur fram till 2024-02-28, därefter erbjuds även scouter födda 2006 – 2008 att delta i mån av plats. På seglingar för scouter födda 2008 eller tidigare kan efter 2024-02-28 även yngre deltagare erbjudas att delta i mån av plats, efter att deltagarens lämplighet att delta på den potentiellt tuffare seglingen prövats av anmälningsteamet. Plats erbjuds då utifrån när anmälan inkommit, även om denna gjorts tidigare.

På en äventyrarsegling seglar vi mest dagtid med en eller ett par nattseglingar under veckan och stopp och pauser längs vägen för att få sträcka lite på benen och återhämta oss om vädret är tufft. På seglingarna för äldre scouter hör det till vanligheten att vi ofta seglar dygnet runt och vi därför kan komma längre. Skepparen ser dock alltid till att anpassa rutten och tiden för segling efter både väder och deltagarnas ork.

Ombord på Biscaya delas deltagarna in i grupper om tre eller fyra för att sköta alla sysslor ombord i skift; från navigering, segelföring, styrning och utkik till matlagning och jobb under däck samt det minst lika viktiga skiftet då deltagarna får tid för vila och fritid. Under seglingen kommer du få goda möjligheter att lära dig eller utveckla dina färdigheter i segling, navigation och sjömanskap.

Biscaya är visserligen först och främst ett seglingsäventyr ombord på en av landets renodlade scoutskutor, men det är också ett tillfälle att lära känna vänner för livet, att upptäcka nya platser, bada, grilla, sjunga, laga mat och finna stillhet och tid för reflektion. Tillsammans upplever vi friluftslivet och naturen på havet och i skärgårds- och kustmiljö där samarbete, hänsyn och eget ansvar blir nödvändigt för att livet ombord ska fungera, tidvis under besvärliga förhållanden. En biscayasegling är ett innehållsrikt äventyr och en scoutupplevelse att minnas för resten av livet!

En och annan glass brukar det blir tid för också, om inte förr så när vi mönstrar av :-).

Hoppas vi ses ombord i sommar!

För dem som anmäler sig de första två dagarna efter att anmälan öppnats tillämpar vi lottning vid tilldelning av plats på seglingarna, om det är någon segling som blir snabbt övertecknad. Besked om erbjuden plats kommer alltså i en första omgång den 16/12.