Biscayas vänner

Biscayas vänner är som man kanske hör på namnet en vänförening för att stötta Biscayas verksamhet. För oss som sköter om och skeppar Biscaya är förhoppningen att skapa en samlingsplats för fler som vill stötta skötseln av Biscaya och genomförandet av hennes fantastiska seglingar!

Vem kan bli Biscayavän?

Biscayavän kan man vara om man t.ex. har varit deltagare eller skeppare någon gång under alla Biscayas dryga 80 år inom Scouterna. Man kan också vara Biscayavän om man tycker om gamla fina träbåtar eller är intresserad av historia och vill värna om Sveriges kulturarv. Eller om man tycker att sjöscouting, sjömanskap och utbildning i sjösäkerhet är viktigt! Eller om man vill värna en mångfacetterad och öppensinnad typ av scouting där man vill ge barn och ungdomar möjligheter att växa som personer i en ny miljö där de får utmana sig själva och hitta nya vänner. Ja, ni förstår, vi tror nog att de flesta kan känna igen sig som Biscayavän :-).

Varför skapade vi Biscayas Vänner?

För att fartyget Biscaya och hennes ideella scoutskeppare ska kunna fortsätta bedriva säker, rolig, utvecklande och varierande verksamhet behövs hjälp och stöd från fler Biscayavänner, utöver de som är aktiva skeppare och de som bidrar i våra olika arbetsgrupper. Att underhålla en träskuta från 1933 och hålla henne både säker och i gott funktionellt skick kräver både arbetande händer, administrativt stöd och ekonomiska tillskott. Alla dessa komponenter är på ideell och frivillig basis vilket gör att vi gärna tar emot hjälp ifrån alla som känner att de vill bidra till Biscayas framtid och den personliga utvecklingen hos Sveriges unga scouter!

Hur blir man Biscayavän?

I syfte att minska vår administration skickar vi numera inte individuella fakturor till våra Biscayavänner utan ber er som vill bidra att betala in direkt på vårt pg 72 70 46-5. Ange e-post så vet vi vem som bidragit samt lägger med dig i våra informationsutskick framöver!

Får vi på detta sätt 200kr per år från våra nuvarande Biscayavänner innebär det lika stort bidrag som om vi skulle ha genomfört en ytterligare fullbokad långsegling under sommaren!

Som Biscayavän kan du alltid vara säker på att ditt bidrag kommer till god nytta – vi håller hela tiden våra avgifter så låga som möjligt med hänsyn till de bidrag vi får in för att göra segling med Biscaya tillgänglig för alla scouter i Sverige. Vår strategi är att genom deltagarintäkter alltid klara de löpande årliga utgifterna och även mindre investeringar, medan de extra bidrag vi får möjliggör de större investeringar som kommer lite mer sällan och då kan planeras i den takt som bidragen medger.

Vad innebär det att vara Biscayavän?

Som Biscayavän får du Biscayaligans säsongsbrev två gånger årligen, en gång på våren och en gång på hösten. Där återberättas det vad vi har gjort under det senaste halvåret, samt vad vi har planerat för framtiden. Vår ambition är att ge en djupare inblick i verksamheten i form av seglingsberättelser, vackra bilder och information om hur vi planerar för framtiden!

Betala in ditt bidrag på pg 72 70 46-5 och bli Biscayavän redan idag!

Om du har några frågor så är du välkommen att höra av dig på vanner@biscaya.org.